maandag 25 januari 2016

10 jaar #warmetruiendag! 5 februari #warmetruiendag2016

VEEL!

Het lukte deze keer bijna niet om mijn blog te schrijven, er is zoveel gebeurd! Daarom sla ik een deel nog even over. Geen wonder dat ik een soort "writersblock" had! 

Voor ik het vergeet, donderdagavond 28 februari is het weer inspiratiecafé in onze studio van 20:00-22:00 uur. Je kunt met je eigen werk komen of  bijvoorbeeld meewerken met granny squares haken voor leuke vestjes voor de kinderen van de kledingbank (vrijwillige bijdrage koffie en thee 1,50 voor onze goede doelen)

KUNSTHAL:

foto van Jolanda Branderhorst van Wereldwijven Dordrecht, leuk dat ik jullie ook tegenkwam! Dit is een opstelling met textiel uit de tweede wereldoorlog. Mijn favoriet van de tentoonstelling in de kunsthal.

Op 17 januari was het evenement van de #warmetruiendag2016 neergestreken in de Kunsthal in Rotterdam. Het was een ontzettend leuke dag. 

Met interessante lezingen van Arno Vooswijk over warmteregulatie bij dieren als inspiratie voor kledingontwerp. http://www.worldofwarmth.com/WP/

En  van Ellen Mensink met het verhaal over het crowdfunding project voor hergebruik van textiel en met name wol van http://www.creativecitylab.nl/

Verder was er van alles te doen. 
Een expositie met inspirerend breiwerk. 

De oma's van Granny's Finest. 

Foto's maken met de warmetrui2016 (ontwerp Carolien Evers) aan 

en ik ben aan het eind van de middag ook nog lekker aangesloten bij de Knittarary Noon van Ja, wol. Heerlijk breien met thee en iets lekkers en voorgelezen worden door een schrijfster. Heel leuk concept! En leuk dat ik zo gastvrij ontvangen werd! Woon je bij Rotterdam? Kijk hier voor meer: http://knitterarynight.nl/

Ook hadden we ons eigen mini "evenement" in het kunsthalcafe met de prijsuitreiking van onze wedstrijd (waarover straks nog meer!) 

Marleen met Marijke en DE winnende trui van de wedstrijd.

Marleen Poldervaart met het extra verrassingspakketje (aluin, meekrap, blauwhout en een sreng plant-en handgeverfde baby alpaca lace garen)

SSST wedstrijd WARMETRUIENDAG 2016


Het was moeilijk om een keuze te maken voor onze #warmetruiendag2016 wedstrijd.

Uiteindelijk heeft Marleen Poldervaart de hoofdprijs gewonnen.

Ze mag een dag in onze studio komen en krijgt dan privé les naar keuze inclusief een lekkere biologische lunch. (ter waarde van: 150,= Euro) 

Dat kan (vlas) spinnen zijn (ik ben nu nog dagelijks bezig me daar in te verdiepen en heb al wat leuke stappen gemaakt die ik al door kan geven), verven met planten, allerlei andere technieken zoals haken, breien of bijvoorbeeld machinaal- of hand borduren. Haar eigen collectie bespreken om haar visie weer goed op papier te krijgen zijn allemaal mogelijkheden waar ze voor kan kiezen. Ik hoop dat ze er veel plezier aan zal beleven!

Zoals ik al zei, we vonden het heel moeilijk. Alle inzendingen hadden originele en goed gekozen punten. Maar Marleen had zich het best aan onze opdracht gehouden. En we hadden het niet makkelijk gemaakt.

Kijk nog even naar de voorwaarden op ons Pinterest bord!
https://nl.pinterest.com/marijkebongers/ssst-warmetruiendag2016-wedstrijd/

winnaar ssst #warmetruiendag2016 wedstrijd Marleen Poldervaart


winnaar ssst #warmetruiendag2016 wedstrijd Marleen Poldervaart

winnaar ssst #warmetruiendag2016 wedstrijd Marleen Poldervaart

winnaar ssst #warmetruiendag2016 wedstrijd Marleen Poldervaart
Het moeilijke van de beoordeling was dat de andere truien ook heel mooi waren, en dat de trui van Marleen een beetje een retro uitstraling had. Dat past misschien net wat minder bij onze studio, en wat we uit willen stralen. Maar die voorwaarde stond niet bij de wedstrijdopdracht.

Dat het een beetje retro geworden is vind ik overigens helemaal niet zo gek. Want dat krijg je snel als je oude truien gaat hergebruiken en er ook nog de voorwaarde borduren bijstaat.

Maar vooral de slimme details en de manier van werken (lees ook de werkbeschrijving van Marleen) hebben toch de doorslag gegeven.  We zijn heel benieuwd wat de vervolgstappen zullen zijn als ze helemaal vrij is met ontwerpen vanuit hergebruikte materialen!
winnaar ssst #warmetruiendag2016 wedstrijd Marleen Poldervaart
 
Het verslag hoe Marleen tot haar trui gekomen is kan je hier lezen:
Daar staat ook nog wat over het jasje dat Marleen ook nog maakte.

verslag Marleen Poldervaart

De andere deelnemers krijgen later ook nog (in willekeurige volgorde) een beschrijving van hun werk op dit blog! Bedankt voor jullie deelname. Het was erg inspirerend! 


VEGANTRUI:

DE GROENE MEISJES:
Dankzij Puk Vossen ben ik in contact gekomen met de leuke groene meisjes die ook wel een warmetrui2016 willen. Maar dan wel plantaardig natuurlijk. Nou als ze meer willen weten zou ik ze graag helpen!

Mijn eerste echte duurzame #vegan #warmetruiendagtrui is bijna af. En mijn gebreide proeflapje dient sinds de lezing van Arno Vlooswijk als sjaaltje en werkt uitstekend als thermoregulatie en heb ik dagelijks om.  

Ik kende de leuke blog  van de Groene meisjes al, het is een echte aanrader voor een meer hippe, groene en frisse manier van leven! Kijk ook eens naar de recepten en leuke interieur ideeën bijvoorbeeld!
De groene meisjes

De wedstrijd van onze studio voor #warmetruiendag 2017 zal dan ook een verdere zoektocht worden naar een goede oplossing voor een warme trui voor vegans. 

Door me er meer in te verdiepen zie ik veel voordelen van meer en meer (lokaal) plantaardig. En hoewel ik nog niet helemaal vegan ben en nu nog niet zonder (lokaal en zo diervriendelijk als maar mogelijk is verkregen) Alpaca en wol vezels wil, merk ik dat ik het verder wel een hele logische volgende stap vind, vooral voor het behoud van onze mooie aarde.

Zeker voor onze studio, is het een uitdaging om te kijken hoe we voor mensen die echt helemaal voor puur plantaardig gaan een goede oplossing kunnen bieden. Acryl is namelijk sinds mij bekend is dat het zo giftig is bij verbranding en een van de veroorzakers van de plasticsoep die in de oceanen en magen van vogels terecht komen geen goede oplossing meer. Maar wat is dan lekker warm?

Ik ga dus nog even door met het onderzoek, dat eigenlijk nog maar net begonnen is en mag nog een jaartje verder experimenteren met plantaardige vezels en verfstoffen. 
#ikhebeenheelzwaarleven  

De eerste volgende stap heb ik al gezet, ik heb vlas besteld en twee oude werktuigen gekocht en ben alles aan het leren over het bewerken van vlas, hennep en brandnetelvezels.
proeflapje voor vegantrui #warmetruiendag2016

#warmetruiendag2016 vegantrui, patroon Caitlin Bongers

Geen opmerkingen: