Posts tonen met het label green. Alle posts tonen
Posts tonen met het label green. Alle posts tonen

woensdag 24 december 2014

Wedstrijd en meebreien voor Greenchoice Warme Truiendag 2015


ZATERDAG 27 December:


Kom je ook meebreien of spinnen?14:00-16:00 uur ‪#‎warmetruiendag 2015 meebrei middag.
Wij kunnen je iedere zaterdag helpen met de trui van 2015

Op 27 December kan je komen spinnen of breien, we helpen beginners met losjes opzetten, boordsteek en tricotsteek, dan kan je thuis voorlopig weer verder. De middag is gratis, wel vragen we een kleine bijdrage voor de koffie en thee met lekkers die je in ons keukentje zelf kunt pakken. (even doorgeven als je komt op info@marijkebongers.nl ovv warme truiendag 2015 )

WAAROM?

Al een aantal jaren is er #warmetruiendag . Dit jaar is er een breipatroon gemaakt met een hippe wollentrui ontworpen door Carolien Evers. Superleuk model! Het viel me alleen op dat die van in Finland gesponnen wol is gemaakt, maar dat de Merino misschien wel de hele wereld heeft over gereisd. En dat je de wol in Finland kan bestellen, maar dat wij ook prachtige wol in Nederland hebben.

HOLLANDSE WOL

Ik zit midden in de ontwikkelingen in Nederland om wol van "in Nederland wonende" schapen niet meer te verspillen , te verbranden of voor nog geen stuiver naar China te sturen. Grootschalig wol kopen uit Nederland is nog niet mogelijk, maar daar wordt hard aan gewerkt. Achter de schermen zijn er al contacten gelegd om te kijken of dat volgend jaar al wel kan. Er zijn een aantal initiatieven die Nederlandse wol kleinschaliger in het buitenland laten spinnen. Dat is al heel mooi. Die wol komt van schapen uit Nederland.
Dankzij Saskia van Uilenstad WolenSchapen en onze contacten via Wools.nu heb ik vanaf zaterdag toch een flinke hoeveelheid mooie dikke Nederlandse Poll Dorset wol in de studio! We gaan er zelf een gave dip-dye trui van maken en de wol zal ook via onze studio te koop zijn. Zodra ik alles op een rijtje heb komt de wol ook online te koop. Volgende week komt er nog meer wol binnen, waaronder een mooie zachte voor de kindertrui.


WEDSTIJD VAN ONZE STUDIO


Wie doet mee met de uitdaging om DE Greenchoice warme truiendag 2015 trui nog op tijd af te krijgen in Hollandse wol? Dat kan dus van wol die je koopt of zelf gesponnen hebt en afkomstig is van Hollandse schapen. Je gaat uit van het patroon maar je mag wel creatieve variaties verzinnen.

JE VERHAAL

Jouw verhaal maakt je trui uniek! Houd daarom het proces bij met foto's en schrijf op, met welke Hollandse wol je hem maakt, hoe lang je erover deed je en alles wat deze trui zo waardevol maakt. Het verslag van het maken van de warmewintertrui 2015 en je verhaal deel je op mijn groep "What to do with all the wool" of via e-mail info@marijkebongers.nl en dan zet ik het op facebook.

BEROEMD

Behalve een gave warme trui en hulp bij het breien kan het je ook beroemd maken  (of nog beroemder) Tijdens de landelijke campagne werken we samen met de mensen van Greenchoice Warmetruiendag. We zorgen voor veel publiciteit. Ook een goede manier om bijvoorbeeld je favoriete Schaapskooi te promoten.


PRIJS

De prijs is een cadeaubon van 50,= euro van onze studio en eeuwige roem.

WANNEER:

Greenchoice warmtruiendag 2015 is 6 Februari, dan zetten we allemaal de verwarming een paar graden lager. Door de warme trui is heb je het toch lekker warm. De meebreiers moeten dus dan liefst ook klaar zijn. Voor de wedstrijd moeten de genomineerde truien uiterlijk 23 januari om 21:00 uur in onze studio binnen zijn. Houd zaterdag 24 januari vast vrij voor de prijsuitreiking. Dat kan weleens een mooi evenement worden, maar daarover later meer.


MEE BREIEN

Verder zal iedere zaterdagmiddag 14:00-16:00 uur en tijdens het inspiratie café op de laatste donderdag van de maand januari in het teken komen te staan van deze trui. Dan kan je komen breien en vragen stellen. 

Dat is 29 januari. 19:30-21:30 uur 

(even doorgeven via info@marijkebongers.nl ovv: warmetruiendag 2015 als je komt ivm stoelen en koffie.)

PS: veganisten mogen met hergebruikt materiaal uit Nederland meedoen!




Het patroon:

http://www.warmetruiendag.nl/toolbox/trui-2015


De site over de activiteiten:

Hollandse wol:





woensdag 30 mei 2012

Is je straat GROEN GENOEG?




wedstrijd en kunstproject


Doe je mee? Je eigen straat wat groener maken met eetbare planten?
Of is jouw straat al GROEN GENOEG?

Ik ben pas begonnen met het zaaien van kruiden en wat groenten.
En ben verbaasd over de resultaten, ik dacht: "dit kan ik helemaal niet."
Maar het groeit dus vanzelf en nu wil ik dat iedereen mee geniet....

Daarom heb ik een plantenhanger van Hoooked Zpagetti voor de voorkant van de studio gemaakt
En daar weer een helder patroon van geschreven
Met van ieder stapje een foto en uitleg.
En je hebt maar 200 gram nodig










Wat zou het fantastisch zijn als ons dorp vol met  eetbare plantjes zou hangen!
Dus heb ik er een kunstproject van gemaakt en een wedstrijd verzonnen en een facebook groep aangemaakt voor extra ideeën en foto's van de resultaten.

Omdat ik zoveel blogs en sociale media bijhoud zijn we een nieuwe verzamelsite aan het maken waar je al mijn werk en patronen makkelijker kan vinden.

het patroon van deze planten hanger kan je helemaal compleet met foto's vinden op deze nieuwe site:
there is also an English translation on that site about the project and the contest.
http://www.marijkebongers.nl/?p=1

Nu kan je nog wat over de wollen versie vinden op mijn blog www.groengenoeg.blogspot.com



Wat is de bedoeling?

- Maak een of meer plantenhangers van gerecycled of up-cycled materiaal
- Liefst van textiel maar je mag ons ook verrassen met een ander milieuvriendelijk hergebruikt materiaal.
(denk er wel aan dat bv. PET flessen chemische stofje in het water "lekken")
-Vul de hanger met een eetbaar plantje
-hang het aan de straatkant van je huis
-maak een ervoor en erna foto en schrijf wat reacties op die je gekregen hebt. Of wat er met je plant gebeurd is
-stuur die naar info@marijkebongers.nl
-of deel het op de facebook groep GROEN GENOEG

regels wedstrijd:


- de wedstrijd loopt tot 15 september
-er zijn nu al 3 prijzen:
1. 500 gram zelf gewassen, -gekaarde, plant geverfde en handgesponnen wol van eigen dorp en zeer goed verzorgde schapen.
2. Voor de echte veggies een gehaakte boodschappen tas van plantaardige garens (ik hoop deze zomer Hennep, Linnen en misschien Brandnetelgaren in te kunnen kopen)
3. een plantenhanger gemaakt door Caitlin in de kleur naar keuze

Als je als Zpagetti winkel of webshop met de wedstrijd mee wil doen zou dat geweldig zijn (nl: meer Zpagetti lol en meer groen op straat!) 

Je mag het patroon delen maar niet verkopen, en altijd met de vermelding van onze naam en laat ons weten dat je meedoet. 
Als tegen prestatie verwacht ik dat je ook een prijs doneert voor de wedstrijd. Dat vermeld ik dan weer op de facebook pagina.

donderdag 21 april 2011

fijne pasen, Happy eastern


Het weer ziet er heerlijk uit! lekker rustig met een haak of breiwerkje in de zon. Nog even wat garen nodig voor het weekend? We zijn met goede vrijdag open van 9:00-17:00 uur (dus geen koopavond) en zaterdag ook van 9:00- 17:00 uur

The whether forecast looks fine for the Netherlands. Do you want to sit down in the sunshine having a lazy easter knit or crochet a bit? If you are in the Netherlands you can come for yarns on Friday 9:00-17:00 and on Saturday on the same hours.

Nieuw boek van Debbie Bliss binnen met vertaling! Inmiddels ook alle kleuren van eco baby van Debbie Bliss. Ik ben een prachtig wit babytruitje aan het breien!

woensdag 11 november 2009

inspiratie, Inspiration


Ik ben dol op het lezen van blogs van crafty girls van overal vandaan. Ze inspireren me met hun foto's en kleurgebruik. Ik moet nog leren om, als ik een foto opsla, er gelijk hun blognaam en link erbij te zetten zodat ik dat ook kan delen. Om ze zelf de eer te geven die ze verdienen! In tussentijd vind ik het jammer om de foto's in mijn computer te verstoppen, ze zijn te mooi daarvoor! Als je een plaatje van jouw hand herkent laat het me dan weten en dan zet ik je blog erbij of als je dat liever wil verwijder ik het plaatje.

I love reading blogs written by crafty girls from all over the world. They really inspire me to make new choises with colour. I need to learn to remember the blogs I've got them from. To give these Lady's the credits they urn!!!! In the meanwhile I didn't want to hold these pictures in my picturelibrary, they are to pretty and ought to be shown! But if you recognise your work please tell me and I will delete or put your name under it!

Ik maak de collages trouwens met het programma Picasa. Dat is een gratis fotobewerkingsprogramma dat ik vaak gebruik en nogal blij mee ben. Een waarschuwing is wel op zijn plaats, het programma zet alle plaatjes op de computer gelijk in Picasa en niet iedereen vind dat prettig. Het is vrij makkelijk terug te draaien maar er zijn mensen (echtgenoten?) die er niet blij mee zijn.

By the way, the collages I make with Picasa. It's a free photo editor I really love and use a lot. To make collages or to edit my photo's. But be aware that this program puts all your pictures in Picasa and you might nog like that. It is easy undone but I know some people don't like this!

zondag 18 oktober 2009

Handwerkbeurs AHOY/ craftfair Rotterdam


Yesterday we were in Rotterdam (only 30km) at a craftfair, looking around and buy stuff!
Caitlin discovered some new things and we are completly "HOOOKED" to it already.
We have many great ideees, and would love to give classes to all ages in these two new items.
One is the great yarn Hoooked, look at http://www.hoooked.nl/ for details. Or enlarge the results in the collage by clicking at the collage and get a much bigger picture.
The other thing is a tool from Prym, we learned to use the universal netting fork at the fair from the nice man of http://www.breiwinkel.nl/
.
Caitlin made a garland for Christmas.
As you can see we experimented with both materials together and that lookes great!
More about the fair on the posts this week!
Gisteren zijn we in Rotterdam op de handwerkbeurs geweest(maar 30 km) om rond te kijken en wat te kopen. Caitlin ontdekte wat nieuwe dingen en we zijn nu al verslaafd, of beter gezegd "Hoooked". We bruisen van nieuwe ideeen en zouden het fantastisch vinden om in deze technieken les te geven aan alle leeftijden. Een ervan is het garen Hoooked, kijk op http://www.hoooked.nl/ voor meer informatie. En vergroot de collage hierboven door er op te klikken. Het andere nieuwe is een gereedschapje een haakvork van Prym. De aardige man van wwwbreiwinkel.nl heeft het aan Caitlin geleerd. Caitlin heeft een slinger voor Kerst gemaakt.
En zoals je kan zien hebben we met allebei de producten samen geexperimenteerd.
Meer over de beurs op het blog later deze week.