Posts tonen met het label Alpaca. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Alpaca. Alle posts tonen

donderdag 12 januari 2017

Spinlessen door Caitlin en op jacht naar zachte kracht met Aukje en Marijke

picture and work: #caitlinbongers handspun Dutch Alpaca

Wat meer informatie over de spin lessen!

Tot en met Augustus 2017 zullen er ook overdag lessen gegeven worden in plaats van alleen 's avonds
De spin lessen kosten €15,- en duren een uur. Dit is inclusief een kleine hoeveelheid materialen om mee te oefenen en gebruik van onze apparatuur

Gemiddeld zijn er per persoon 5 lessen nodig om alle belangrijke technieken te behandelen en redelijk onder de knie te krijgen. Om deze te perfectioneren is oefenen uiteraard wel de enige optie. Hoe veel lessen er precies nodig zijn hangt af van eigen inzet, de mogelijkheid om thuis te oefenen en talent
picture and work: #caitlinbongers handspun Dutch Alpaca

Nederlandse Alpaca

Zelf ben ik gespecialiseerd in het spinnen met alpaca maar heb met vrijwel elke vezel wel vaker gesponnen
Ik spin nu ongeveer 7 jaar minimaal wekelijks en kan zowel regelmatig als art-yarns spinnen, het punt van heel regelmatig zie ik alleen niet echt aangezien je naar mijn mening dan beter garen kan kopen.

De spin lessen kunnen aan maximaal 3 personen tegelijk gegeven worden aangezien ik 3 moderne spinnewielen heb, genoeg tijd per persoon wil besteden en te weinig ruimte beschikbaar heb voor meer

Neem gerust contact op via FaceBook of bel naar 0184-617940
Ook kunt u een email sturen naar info@marijkebongers.nl

Volgende week maandag van 11:00 tot 12:00 is er al een les gepland met nog 2 open plekken!
Een andere tijd en datum kan natuurlijk ook op afspraak
Caitlin Bongers van ExoTextileStudio

Meekrap en Linnen, en mooie plannen:

Het komende half jaar geeft Caitlin zoveel mogelijk de lessen in de studio. Ik ben met een paar projecten bezig en wil me ook eindelijk eens echt verder op een aantal schriftelijke- en online lessen concentreren, waardoor onze kennis voor meer mensen beschikbaar komt.

Ook werken Caitlin en ik samen aan een collectie voor de studio. (Patronen en unieke stukken die te koop komen of als show/pasmodel gebruikt gaan worden)
picture and work: #caitlinbongers handspun Dutch Alpaca, other yarns and Sari Silk
picture and work: #caitlinbongers handspun Dutch Alpaca, other yarns and Sari Silk

Op jacht naar zachte kracht in samenwerking met Aukje.

In de voetsporen van onze voormoeders lopen en hun wijze lessen toepassen op het leven van vandaag.

Uit de waan van de drukke dagen stappen en genieten van wat een schoonheid er (gratis) om ons heen te vinden is. Door dat te zien kan je jezelf zoveel beter voelen.

Al eerder hadden Aukje Bor-Stokroos en ik daar over gedroomd en gepraat, maar gisteren zijn we dan ook echt bij elkaar geweest om een start te maken aan ons project.

Het heeft voor mij ook direct te maken met mijn focus op linnen en Meekrap en onze gezamenlijke liefde voor de natuur en wat ze ons kan leren. We willen onze liefde en ons werk met meer mensen delen en samen kan je meer dan alleen en is het zoveel leuker.

We vullen elkaars zinnen en gedachten regelmatig aan, we krijgen stralende ogen van dezelfde dingen en genieten van maken en delen.

Handmade herb printed medicine amulet #natuurwijze #aukjestokroo


Maar leer haar eerst een beetje beter kennen, later hoor je wel meer.

Hieronder staan de links naar de nieuwe website van Aukje en haar Instagram. Ik verheug me enorm op onze gezamenlijke werkdagen die gaan komen. Met vuurtjes en kruidenthee, soepjes en verfbaden, eco prints en wandelingen. We gaan jullie meenemen op ons pad en delen wat we vinden. Met foto's, filmpjes en verhalen.

Laat je ons weten wat je ervan vindt?

xxx
Marijke Bongers van #ecotextilestudio

Kijk hier Aukje in beeld: https://www.instagram.com/natuurwijze/
en hier alle informatie: http://natuurwijze.nl/

dinsdag 20 december 2016

Openingstijden en plannen!

Aika fine, baby Alpaca geverfd in Meekrap
Ik ben allerlei dingen die nog moesten aan het afronden.

Een enorme stapel was vouwen en straks, mmm... morgen strijken met een film erbij.

Met de familie besloten hoe het nu verder moet met onze moeder.

Maar ook de reis geboekt voor in mei naar Susy Gillespie in South Devon, de linnen teelster, -spinster en -weefster waar ik het verfdeel van de les op me neem. (wow)


Ook eindelijk een beslissing genomen, ik heb een enorm grote rol prachtig luchtig organic Libeco linnen(naturel) besteld (lokaal, duurzaam, plantaardig....) die ik ook voor de gordijnen van Villa Riversong ga gebruiken.

Ik heb al mooie plannen om daar regelmatig op te laden komend jaar.....met bijzondere en fijne bezoeken van vriendinnen en vrienden.

En om daar weer een klein stapje te doen naar een moes- en verftuin. Ik heb in de herfst al Rabarber aan het water geplant, om te eten en het blad om mee te beitsen en te verven.

En natuurlijk eindelijk voor het prille! begin van mijn eigen linnen collectie. Die ik zelf ga dragen en met patronen om zelf aan de slag te kunnen die aan speciale (maat) wensen kunnen worden aangepast.(grote of speciale maten dan ook duurzaam te vinden)


Het is wel Slow textile, dus verwacht niet gelijk een hele collectie!! Maar de stof komt natuurlijk snel per meter te koop.

Met allerlei ideeen in mijn hoofd om steeds dezelfde stof op verschillende manieren te bewerken, plooien, smokken, borduren, verven, bedrukken en met de restanten te werken.....


Het was belangrijk om tot een keuze te komen zodat de verfproeven die ik aan het doen ben op cellulose vezels voor mezelf en voor de cursus in de UK gelijk naast op garens ook op de juiste stof kunnen worden gedaan. Maar ook een behoorlijke investering en voorlopig dus voldoende linnen in huis ;-)

Komend half jaar dus een aantal duidelijke keuzes om verder te werken aan mijn (linnen) dromen.

Caitlin geeft voor zover mogelijk de meeste lessen en werkt aan nieuwe patronen voor onze garens.

En met Dieke heb ik de afspraak gemaakt dat ik regelmatig vooraf ingepland een aantal dagen heel gericht met haar aan de ontwerpen werk en mijn (duurzame) textiel technische kennis inzet voor het nieuwe merk Oltim Lee Maa.

De studio is nu op vrijdag van 9:00-18:00 uur en zaterdag van 9:00-17:00 uur open.

Het weekend voor oud en nieuw ben ik alleen op afspraak open. Dus je bent echt van harte welkom, maar bel of e-mail vooraf even. Die zaterdag middag na 13:00 uur kan dat niet, dan is er teveel vuurwerk in de straat.

woensdag 28 oktober 2015

Inspiratiecafe en gelijk ook Stitch-In van Crafters Unite!

Laatste donderdag van de maand

Iedere laatste donderdag van de maand is er van 20:00-22:00 uur Inspiratie cafe.

Je mag komen haken, breien, spinnen, een praatje maken en onze boeken inkijken.

Het is gratis, hoewel we het fijn vinden als je 1,50 euro voor de koffie en de thee doneert. Het is vrij, dus voel je niet bezwaard als het niet uitkomt. De bijdrage gaat naar een goed doel.

Het is voor ons heel fijn als je even doorgeeft of je komt, we willen graag voldoende stoelen en koekjes hebben klaarstaan. dat kan via Facebook, info@marijkebongers.nl en eventueel via de telefoon.


Stitch-In van de groep Crafters Unite!


Omdat er de laatste tijd veel negativiteit op internet en tv was over de komst van de vluchtelingen ben ik lid geworden van een groep handwerksters die juist een positieve bijdrage willen leveren.

Dat kan op verschillende manieren die je kunt vinden op de facebookgroep:Crafters Unite!

Ik werd uitgenodigd om mede beheerder te worden en heb daar ja op gezegd. 
Daarbij heb ik besloten dat ik zelf het liefst voor de Stichting Kledingbank Hardinxveld wat wil doen.

Inmiddels hebben we al vilt geschonken gekregen waar pakketjes van zijn gemaakt en die aan de kinderen worden uitgedeeld. De kledingbank helpt zoals de meeste mensen wel weten alle gezinnen die onder de armoedegrens leven. Daar zijn veel vluchtelingen bij, maar ook veel gezinnen uit Nederland.

Ze helpen al meer dan 100 gezinnen, die mogen ieder kwartaal een beperkte hoeveelheid kleding uit komen zoeken. Er kan ook tegen een donatie bedrag door iedereen gekocht worden. Dit moet ook wel want de huur en vaste lasten moeten maandelijks betaald. 
Ze werken met een groep vrijwilligers.

Op dit moment is er behoefte aan kleding voor meisjes vanaf maar 134.
Het komt voor dat er gezinnen komen en er voor de meisjes bijna geen keus is. Dat is natuurlijk best sneu.
Ik ben een setje aan het breien en haken en werk aan een gerecycled vestje.


Tijdens de Stitch-in kan je zelf kiezen wat je wilt maken, maar er staat ook genoeg wol klaar om mee aan de slag te gaan.

We hebben een doos vol garen en breinaalden speciaal hiervoor gekregen en ik doneer ook wat leuke garens voor dit doel.

Als je dit leuk vind en ook iets positiefs wilt doen, ben je van harte welkom!
Ook hier geldt, laat het even weten als je komt! via info@marijkebongers.nl



Verven met planten


Intussen ben ik ook bezig met het verven met planten op een milieu bewuste manier.

Daar is veel over te vertellen en het is erg leuk om te doen.

We hebben net in een verfbad met blauwhout geverfd en hebben daardoor mooie paarse garens in de studio.

Als je interesse hebt in verven van natuurlijke stoffen en garens kan je lessen bij ons volgen. 

Kijk in de rechterkolom van deze site voor informatie.


Brandnetel garen

Na zo'n jaar of zes heel veel met Nederlandse wol bezig te zijn geweest is dat nu voor even een beetje opzij geschoven voor een nieuw project. 

Het project is ontstaan vanuit een vraag op de groep Permanet NL, Nu nog alleen op Facebook, maar de website is in de maak.

Met een aantal mensen zijn we aan het proberen uit de overblijvende stengels van een permacultuur kweker uit Noord-Nederland handmatig de vezels te winnen, te kaarden, spinnen en weven of breien.

Hieronder de tuin van Ruben: Rubens garden 

Die interesse is ook aangewakkerd door mijn plan om voor de Warmetruiendag 2016 een echte vega- trui te maken. Als je helemaal geen dierlijke producten wilt gebruiken is het behoorlijk lastig om een Nederlandse product dat ook nog duurzaam is te vinden. 

En als ik merk dat er iets eigenlijk best vreemd is, vind ik het leuk om er een oplossing voor te vinden.

Hier de link naar warmetruiendag 2016, met het patroon van dit jaar.
Ik kom er later nog uitgebreid op terug!

http://www.warmetruiendag.nl/wat-kun-je-doen/brei-mee



Caitlin's nieuws

Caitlin heeft weer een aantal mooie zachte warme mutsen op haar Etsy shop gezet. En voor wie haar niet herkent, ons nichtje Astrid was zo lief om model te willen staan.


Verder is Caitlin de trotse eigenaar van een Ashford Country spinner geworden. Dankzij Lia van Twisted kon ze er gelijk mee aan de slag. Een country spinnenwiel is een wiel met hele grote klossen die ook voor dikkere draden en artyarns gebruikt kan worden. En je kan grote hoeveelheden op de klossen kwijt.

Heb je zin om te komen handwerken voor jezelf of voor de kledingbank dan zie ik je donderdag. 
Als je informatie wil stuur me een e-mail of bel me (liefst) op vrijdag of zaterdag als de studio open is.
Vond je dit weer een leuk blog reageer gerust of deel het even op de sociale media.
Denk er aan, het leven mag best slow en simpeler en zorg goed voor jezelf!

maandag 2 februari 2015

een kijkje in onze studio

video

Ik wil al een poosje filmen in de studio. Eigenlijk zou ik graag met een goede filmer werken. Maar daar komt niet van, en het zou wat kostbaar worden. Vandaar dat ik op een rustig momentje zaterdag de camera hebt gepakt en een beginnetje hebt gemaakt.
Ik hoop dat je ervan geniet! Laat gerust weten waar je graag een filmje over zou willen zien. Of wat je wilt leren in de lessen die we geven.

woensdag 8 januari 2014

Fairytale collection








Fairytale collection

Caitlin en ik zijn aan een erg leuk project begonnen, al lang in ons hoofd. En voorbereidingen getroffen. Maar eindelijk ook een product dat af is. De collectie is geïnspireerd op bloemenkinderen, de natuur en mooie verhalen met "Er was eens, heel lang geleden een mooi meisje dat spinnen leerde......"ofzo.

De alpaca komt van Milestones in Ridderkerk. We hebben die zelf uitgezocht, gewassen, geverfd, met de hand gesponnen, - gebreid, met naaldvilten bloemetjes gemaakt, wat geborduurd en franje gemaakt met o.a. sari ribbon van Woolness. En de laatste draadjes afgehecht.

En vervolgens gefotografeerd.

Nu nog een beschrijving voor op onze Etsy shop en als we nog een aantal producten af hebben een fotoshoot buiten met model.

Er gaan nogal wat uren in zo'n kolsjaaltje zitten....En daardoor komt deze sjaal op zo'n 75,= Euro uit. Daarvoor heb je wel topkwaliteit superzachte alpaca en zijde en natuurlijk een uniek stukje ambacht en creativiteit. Maar als je zelf handig bent is het leukste (en minder kostbaar)natuurlijk zelf doen. Daarom verkopen we bijna alle producten om dit zelf te maken en kan je lessen bij ons volgen. Half klaar kan ook nog, een streng door ons handgesponnen Alpaca/zijde van ongeveer 75 gram, nodig voor dit sjaaltje kost bijvoorbeeld  EURO 18,75 En het breien is heel simpel, 12 steken ribbels op 9 mm naalden.......

Hier nogmaals de agenda, maar nieuwe lessen en informatie daarover volgen nog.


Agenda

Expositie in de Koperen Knop








De expositie in museum de Koperen Knop opent met een modeshow om 16:00 uur, zaterdagmiddag 11 Januari

 http://www.koperenknop.nl/index_bestanden/Exposities.htm


Kindermutsje
New Polder Fashion
Marijke Bongers

zuiver wol Texel, plantgeverde garen proefjes, geverfd in planten uit eigen streek (vlierbessen, klimopblad, uienschillen, liguster)

Naar aanleiding van de foto van mijn overgrootmoeder in het boekje over de streekdracht heb ik al eerder werk gemaakt waarin haakwerk een belangrijke rol speelt.
Voor deze expositie ben ik daar weer op terug gekomen en heb een moderne versie van de gehaakte mutsen gemaakt.
Waarom zal later dit mutsje herkenbaar zijn uit deze tijd.
Het materiaal gebruik is wel uit Nederland (Texel) maar het is niet zeker of de wol ook hier vandaan komt. Wol uit Nederland wordt vaak weg gegooid of voor een paar stuivers naar China vervoerd.
Er zijn inmiddels wel een aantal kleine initiatieven om het wol ambacht terug te brengen naar Nederland, maar tot nu toe wordt er voor machinaal gesponnen en gewassen wol altijd naar het buitenland uitgeweken.
Door de interesse in het milieu en de vrees voor uitputting van olie gaan ontwerpers terug kijken naar oude ambachten en materialen.Het opnieuw ontdekken van tijdrovende technieken wordt  SLOW genoemd. De interesse hiervoor maakt dat mensen het weer leuk gaan vinden om iets op een oude manier te doen. In de gehaaste snel veranderende samenleving is het zoeken naar verbondenheid en ontspanning een belangrijk doel terwijl het praktische op de achtergrond raakt.
Dat een plantaardige kleur sneller verbleekt is minder belangrijk dan het opnieuw ontdekken van de planten direct om ons heen.
De wens om zelf weer dingen te gaan maken is uitgegroeid tot een wereldwijde DIY community.
Mensen kunnen via internet patronen en filmpjes vinden om zelf aan de slag te gaan en het resultaat wordt op Facebook getoond.Het is heel eenvoudig om op die manier mensen met de zelfde interesse te vinden en wereldwijd kennis te delen. Je ziet dat op het gebied van verven met planten, afval en eten op allerlei blogs verhaal wordt gedaan van de resultaten, of die nu goed gelukt zijn of niet.
Deze DIY (Do It Yourself) bijdrage van de expositie zou dan ook niet compleet zijn als er geen patroon van is op internet.
Hieraan wordt nog eventjes gewerkt (tja, een patroon echt helemaal af maken en duidelijk is altijd meer werk dan ik wil toegeven) Het mutsje is voor kinderen van ongeveer 1 tot 2 jaar schat ik.